Kjetil Skøien

O artyście

Artysta zajmuje się szeroko pojętą sztuką. Jego dziedziny to performance, fotografia, wideo, kolaż, rysunek, malarstwo abstrakcyjne i tekst. Wiele projektów Kjetila ma swoje źródło w realnym życiu. Jest także reżyserem teatralnym i choreografem, stworzył ponad 30 spektakli w 15 krajach. Jako tancerz i aktor występował w Norwegii, Szwecji, Holandii i Japonii. Pracuje i mieszka w Oslo, w Norwegii. Ukończył Narodową Akademię Sztuki w Oslo.

Spektakle teatralne Kjetila opierają się na interakcjach z przedmiotami, a tekst potraktowany bywa marginalnie. Jeśli tekst się pojawia to jest on zwykle poetycki i fragmentaryczny. Artysta nazywa swoje spektakle teatrem wizualnym. Ostatnio zrealizował: Lost Rooms/ Utracone pokoje z pięcioma syryjskimi uchodźcami i Large Bird Masks/ Wielkie ptasie maski, o ptakach, którym grozi wyginięcie. Oba zostały wyprodukowane przez Ultima Festival w Oslo. W 1986 roku stworzył projekt teatralny – Passage Nord Project. Narodowe Muzeum Sztuki w Oslo posiada w swojej kolekcji prace artysty – fotografie, kolaże i rysunki. Kjetil Skøien niezwykle sobie ceni polską kulturę. Odwiedził Polskę ponad dziesięć razy. Spektakle artysty były pokazywane na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym we Wrocławiu, a w krakowskim Bunkrze Sztuki przedstawił wykład-performance. Wśród artystów, których twórczość stanowi dlań inspiracje  wymienia Grotowskiego, Kantora, Gombrowicza i Witkiewicza. W latach 80. we Włoszech pracował z głównym aktorem Grotowskiego – Ryszardem Cieślakiem. Kjetil studiował taniec Butoh w Japonii i taniec współczesny w Europie i od 1980 roku wykorzystuje te umiejętności w swojej działalności artystycznej. Jako dwudziestolatek parał się bio-dynamicznym rolnictwem, co wywarło znaczny wpływ na jego późniejsze życie.

Paris Walks to performance, w którym artysta tworzy obrazy i działania z wykorzystaniem zarówno własnego ciała, jak i szeregu przedmiotów, zestawiając je z video nakręconym podczas 6-miesięcznej rezydencji w Paryżu.  Montaż jest dynamiczny, a kamera ruchoma, co oddaje chaotyczny i fragmentaryczny obraz życia w wielkim mieście. Kiedy artysta przebywał na rezydencji w Paryżu Centre Pompidou prezentowało retrospektywę twórczości Jonasa Mekasa. Kjetil Skøien zainspirował się jego filmami i stworzył własny paryski video dziennik.  Performance Paris Walks był prezentowany w Fylkingen w Sztokholmie i Kunstbanken w Hamar. Nowa i dłuższa wersja zostanie pokazana w Płocku. Sztuka performance zawsze się zmienia, nigdy nie jest stała ani powtarzalna, zawiera elementy improwizacji, powinna być otwarta i dotyczyć osobistej historii.

Informacje dodatkowe

Kraj pochodzenia: Norwegia