Tanja Brüggemann

O artyście

Urodzona w Austrii, posiada dyplom z gry na fortepianie oraz z dziedziny teorii muzyki i kompozycji, była uczennicą Adriany Hölszky, Tristana Muraila i Alexandra Mullenbacha na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu. Ukończyła także studia doktoranckie z dziedziny filmu i studiów audiowizualnych ze Szkoły Filmowej przy współpracy z łódzką Akademią Muzyczną pod kierownictwem Zygmunta Krauze i Krzysztofa Knittla. Tanja mieszka i pracuje we Wiedniu i Linz oraz w klasztorze Sankt Florian. Otrzymała stypendium rządu austriackiego, Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu, stypendium Antona Brucknera i inne.

Jako prezydent Stowarzyszenia Kompozytorów Górnej Austrii założyła Atelier PYSYP-Picture your Sound your Picture współpracujące między twórcami filmu i kompozytorami/sounddesignerami w ramach festiwalu filmowego Crossing Europe 2014. Od tej pory jest członkiem grupy ekspertów ds. filmu i mediów w Austriackim Stowarzyszeniu Kompozytorów we Wiedniu. IGNM – International Society for Contemporary Music Upperaustria (Międzynarodowe Stowarzyszenie Muzyki Współczesnej) zaprosiło ją do podjęcia roli kuratora koncertów organizowanych w 2015 roku. W swojej pracy konsultuje się z badaczami i instytucjami takimi jak Austriacki Instytut Sztucznej Inteligencji, Austriacka Akademia Nauk czy Instytut Alfreda Wegenera, Centrum Badań Polarnych i Morskich Helmholtz. Utwory na zamówienie były wykonywane w Wiener Musikverein, Brucknerhaus, Kulturforum Berlin, Meeting Point Messiaen, ORF, podczas Wien Modern, Crossing Europe Filmfestival, SALT Festival Victoria/Canada.

Utwory muzyczne Tanji Brueggemann uwzględniają specyfikę miejsca i przestrzeni, w których je wykonuje, a także charakter publiczności. Wieloletnie badania nad akustycznymi zjawiskami ludzkiej percepcji stanowią podstawą jej immersyjnych instalacji i kompozycji. Pozwalają na stworzenie szczególnego świata doznań. Możemy usłyszeć to, co znajduje się w naszym wnętrzu. Balansowanie na granicy doświadczania za sprawą odraczanie momentu przejścia do następnego stanu, realizowanie nowych entropii na kolejnym poziomie jest immanentną częścią jej artystycznej ekspresji. Jest nią również kontemplacja metamorfoz, przechodzenia od makrokosmosu do mikrokosmosu. Kompozycje Tanji są zagłębianiem się w świat słyszalny: świat zjawisk akustycznych i psycho-akustycznych.

Spiral lamina
na fortepian, głos, megafon i głośniki

Ten utwór to akustyczna i psycho-akustyczna podróż w świat rzeczywistych i sugestywnych dźwięków ludzkiej percepcji. Ta performatywna instalacja jest precyzyjnie dostosowana do przestrzeni patio muzealnego budynku w Płocku. Fortepian znajdujący się w centrum utworu odbija echem zarówno bezpośrednie jak i pośrednie dźwięki wytwarzane na żywo przez głos i sam fortepian, a także sztuczne dźwięki elektroniczne wydobywające się z głośników i megafonu. Fizyczny proces prowokuje zarówno uniesienie jak i dezorientację świadomości akustycznej ludzkiego ciała. Mamy tu do czynienia z szeregiem etapów transformacji, zgodnie ze słowami Stefana Themersona: „Świat jest bardziej skomplikowany niż nasze prawdy o nim”.


Tekst/głos – Małgorzata Sady

Informacje dodatkowe

Kraj pochodzenia: Austria